A bőr használata a divatiparban igencsak nagy problémát jelent, hiszen nemcsak állatok veszítik életüket egy-egy kiegészítő vagy ruhadarab miatt, hanem a bőr kezelése, színezése és maga az előállítás hatalmas ökológiai lábnyomot hagy maga után. Mi vásárlók egyre nagyobb nyomást gyakorolunk a márkáinkra, így a divatcégek is kénytelenek felébredni, tenni egy nagy lépést, és a valódi bőr kínálatot vegánnal bővíteni, egyes anyagokat pedig újrahasznosított vagy környezetbarátabb opcióra váltani.
 

Egyre több brand kezd vegán bőrt használni, amit a mai napig nehéz definiálni. Lényege, hogy a gyártók olyan anyagot hoznak létre, ami tapintásra és ránézésre is összetéveszthető a valódi bőrrel, de persze nem tartalmaznak állati eredetű anyagot.

Bár sokan vitatják a vegán bőr pozitív környezeti hatásait, hiszen néhány változat elkészítésekor kőolaj származékokkal dolgoznak, és ezek értelemszerűen nem lebomlók, de az állatokra nézve mindenféleképp jobb döntés. Ha viszont jobban megvizsgáljuk a lehetőségeket, akkor látjuk, hogy vegán bőr elkészítéséhez nemcsak PU-t (poliuretán) és PVC-t használnak, hanem kaktuszt, ananászt, parafát, de még almahéjat is, melyek szinte teljesen lebomlók. Nézzük, mely márkák kínálatában válogathatunk, ha cruelty-free bőrt szeretnénk hordani:

Save by Gerda

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Save by Gerda (@save_by_gerda) által megosztott bejegyzés,


Fricz Gerda számára rendkívül fontos a környezetvédelem, így egész márkáját e köré, valamint a család köré építette. Termékkínálatában férfi, női és gyermekeknek készült táskákkal is találkozhatunk. A finom, letisztult vonaltervezést és a praktikusságot részesíti előnyben. Egyik kedvence az Anya-Lánya, Apa-Fia projekt, melynek keretén belül ugyanazon termékek nagy és kis változatát készíti el. A már meglévő modellek színben és anyagban variálhatók, így mindenki megtalálja a számára tökéleteset.

Aranka Bandula

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

(@arankabandula_bagswithlove) által megosztott bejegyzés,


A dizájner először ruhákkal kísérletezett, hobbi szinten, ezek viszont kizárólag saját részre készültek, nem kerültek kereskedelmi forgalomba. Később tért át a táskák gyártására, melyek készítésénél nagyon fontos volt az egyediség és a kultúra megtartása. Fő profilja a slowdesign, vagyis a keresletre adott kínálat, nem a tömegtermelés. Vegán bőr táskákat gyárt kis szériában, de ugyanakkor egy pár újrahasznosított darabbal is találkozhattunk már a kínálatban, melyek a folk stílust képviselték.

The Mirror Concept

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

THE MIRROR CONCEPT (@themirrorconceptbags) által megosztott bejegyzés,

 

A The Mirror Concept egy pécsi és amszterdami kollaboráció szüleménye. Vegán, szintetikus anyagból készült táskáik limitált számban érhetők el, és egyaránt tükrözik a dizájn és funkcionalitás jegyeit. Tökéletesek utazáshoz és a mindennapokra is.

Matt&Nat

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

MATT & NAT (@mattandnat) által megosztott bejegyzés,


A kanadai márka az egyik legismertebb környezetbarát brand, amely innovatív újrahasznosított anyagokkal (újrahasznosított nejlon, bicikli gumi, parafa) és vegán bőrrel dolgozik. A béléshez újrahasznosított műanyagot használnak. A környezet- és állatvédelmen kívül nagyon fontos számukra a minőségi és strapabíró táskák, kiegészítők, ruhák és cipők gyártása.

Ninimal

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

NINIMAL (@ninimaldesign) által megosztott bejegyzés,


Ismét egy budapesti székhelyű márka, akik az állat- és környezetvédelmen kívül a zero waste elveit is szem előtt tartják. A táskák elkészítéséhez a Piñatex® nevű anyagot használják, ami ananászlevélből kinyert finom cellulóz rostokból készült.

Tenshibag

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Tenshibag (@tenshibag) által megosztott bejegyzés,


Léna és Borisz 2015-ben döntöttek úgy, hogy a kis családi vállalkozást üzleti szintre emelik. Minden általuk készített darab különböző, ugyanis fontosnak tartják az egyediséget, ahogy azt is, hogy a megrendelőt bevonják a gyártási folyamatokba, vagyis az általuk pontosan körülírt darabot készítik el. A páros folyamatosan igyekszik megtalálni a megfelelő alternatívákat.

Nanushka

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

NANUSHKA (@nanushka) által megosztott bejegyzés,


Sándor Szandra, a Nanushka megalkotója 2006-ban indította el a márkát, majd 2016-ban hatalmas fordulatot véve szinte az egész világ megismerte alkotásait. Mára már az Egyesült Államokban és több európai országban is elérhető olyan nagy üzletekben mint a Bergdorf Goodman, Selfridges és a Net-a-Porter. Bohém, ám nagyon nőies termékeiket Budapesten, kézzel készítik, ami nem meglepő, hiszen filozófiájuk alappillére a fenntarthatóság, szüntelenül keresik a környezetbarát megoldásokat, anyagokat.Az Instagram kedvenc magyar márkája, nagyon népszerű, és nem meglepő, hogy a Mango is rendszeresen kopizza a termékeit.

Stella McCartney

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Stella McCartney (@stellamccartney) által megosztott bejegyzés,


A brandet legtöbben az Adidas kollaborációkból ismerjük, viszont a Stella McCartney sokkal többet tett egy-pár sportkollekciónál. A dizájner szívügyeként tekint a környezetvédelemre és a fenntarthatóságra, így igyekszik megtalálni a legjobb lehetőségeket. Termékeihez többek közt vegán bőrt, újrahasznosított műanyagot, kasmírt, organikus pamutot és olyan gyapjút használ, amely fenntartható, gondosan kiválasztott gazdaságból való.