Ha máshonnan nem is, filmekből biztosan mindenkinek ismerős a keleti piacok képe, ahol az árusok Louis Vuitton, Gucci vagy Kenzo táskákat próbálnak a turistákra tukmálni fillérekért. A legtöbb divatrajongó úgy fél az ilyen hamisítványoktól, mint macska a víztől - a fast fashion márkák cimkéjével “legitimált” koppintásokat azonban nem veti meg.
 

Kim Kardashian West eredeti, és North West hamisítvány Vetements ruhában - a Diet Prada figyelmét semmi sem kerüli el.
 
 
 
Nem rég mi is írtunk a Mango hirtelen felemelkedéséről, ami részben annak köszönhető, hogy a legnevesebb divatházak kifutóiról merítenek inspirációt tervezői. Néha azonban ez nem csak inspiráció, a designerek keze gyakran megszalad, így néhány igazán sikeres darabot a kifutóról pár hónap múlva egy az egyben láthatunk a boltok polcain. Természetesen az eredeti ár töredékéért.
 
Ki tudná pontosan megmondani, hogy hol a határ? Van, aki azzal érvel, hogy a divat világában már nincs igazán újdonság, minden darabot valami “inspirált”. Sokan érvelnek azzal, hogy ha egy darab vagy részlet megtetszik a tervezőnek, de tovább fejleszti, a saját stílusában és saját nevével újra kiadja, senkinek sem fáj. És az is tény, hogy gyakran annyira hasonlítanak a különböző divatházak, szinte egy időben bemutatott kollekciói, csupán az aktuális divat követése miatt, hogy néha már el sem lehet dönteni, az olcsóbb márkák melyiket másolták.
 

A Missguided nem csak a Jeezy stílust, de Kim K. kinézetét is másolta
 
Nekünk, hétköznapi embereknek kedvez ez a tendencia: ha kedvenc világsztárunk egy emlékezetes és persze méregdrága outfitben jelenik meg, jó eséllyel pár hónapon belül megvehetjük majd annak fast fashion változatát is, a mi pénztárcánkra méretezve. A divathetek kifutóit és az Andrássy út kirakatait nézve most csak a szívünk fáj, de ha várunk egy kicsit, talán a bevásárlóközpontokban is felfedezzük a ruhát, amibe beleszerettünk - csak ezúttal jóval olcsóbban.
 

A Valentino és az Armani ruhák gyanúsan hasonlítanak… De vajon Julia Roberts vagy Ophelia Lovibold viselte jobban ezt a kinézetet?
 
Másrészről viszont ez a divat rovására mehet: még a leggazdagabbak is inkább az olcsóbb változatra ruháznak be, a high fashiont magára hagyva. A divathetek street style válogatásban nem ritka, hogy Mango vagy Zara darabokat fedez fel az avatott szem, és a vörös szőnyegen sem sokkoló már egy H&M ruhaköltemény.
 
A legnagyobb baj az, hogy a divatvilág nem áll meg itt: a “tápláleklánc” sokkal hosszabb ennél. A médiába kevésbe gyakorta bekerülő, de legalább ennyire megbotránkoztató ügyek azok, amikor a divatóriások másolják a kis designerek munkáit, nem sok esélyt hagyva nekik a jogi vagy morális elégtételre.
 

Kendall Jenner és Bella Hadid is imádják a DAISY fehérneműket - ám ahogy elkezdték nyilvános helyeken viselni azokat, az olcsóbb márkák is lecsaptak erre a stílusra.
 
De honnan tudhatjuk igazából, hogy melyik darab született először, kinek a fejéből pattant ki az ötlet? És úgy általában, hogyan tájékozódjunk a kopírozás világában?
 
Itt jön a képbe az Instagram új üdvöskéje, a @dietprada. Mióta múlt év elején felkerült a divatradarra, nincs olyan valamire való újság, aki ne közölt volna róluk írást. Az anonimusz felhasználók, akiknek az oldalt köszönhetjük, kritikus, szarkasztikus, már-már gonosz, de teljesen őszinte és abszolút körültekintő módon szólítják meg a divat utánozó majmait. Mostanság más problémákkal is foglalkoznak, mint például a divat európa-centrikussága, rasszizmus vagy a a szexuális zaklatás, de a Diet Prada gerincét még mindig a plágium adja. Több, mint 300 ezer követőik közé tartozik például Gigi Hadid, Jourdan Dunn és Naomi Campbell is - és persze mi magunk, az ember soha nem lehet elég tájékozott a divatvilág legaktuálisabb botrányaival kapcsolatban.
 

A Forever21 nagy mestere kis tervezők másolásának, de a szociális médián ez sem marad bűntetetlenül.
 

Gyanúsan hasonlóak ezek az Adidas és Vetements cipők, de vajon joga van bármelyik cégnek kisajátítani a fazont?