A ZIA márka abszolút hazai, bár elsőre nem tűnik annak: stílusa a legmenőbb fast fashion boltok kínálatát idézi, minőségben viszont a high fashion márkákra hajaz. Csizmazia Anettel, a tervezővel beszélgettünk közvetlenül az után, hogy ruháit először láthattuk divathéten, a Central European Fashion Week keretein belül, prezentáció formájában.
 
Milyen darabokat láthattunk a prezentációdban?
 
A bemutatóra vegyesen hoztam statement és basic darabokat. Nem csak szezonálisan tervezünk ruhákat, hanem van egy alap kollekció, ami egész évben kapható. Főleg ezeket mutattam be, és kiegészítettem egy-két téli és tavaszi darabbal is.
 

 
Mi inspirál?
 
Az én márkámra az jellemző, hogy olyan street style darabokat készítek, amik letisztult szabásminta alapján készülnek, egy pici pikantériával. Tehát fontos az, hogy a ruháimat majdnem minden eseményre fel lehet venni egy-egy kiegészítővel.
 
Milyen anyagokat használsz?
 
Nagyon jó a kérdés, az anyagminőség az egyik legfontosabb a márkában. Európából hozatjuk az anyagokat, melyek mind jó minőségűek. A szabásminták készítésében én is segítek, de a gyártássor már nyilván nem az én asztalom. A kollekcióknak a nagy részét viszont én találom ki és minden ruha teljes mértékben az én ízlésemet tükrözi.
 

 
Mi az a ZIA squad?
 
Ők azok a lányok akik szeretnék a fast fashion-t elkerülni, de gyorsan reagálnak a trendekre és szeretnének olyan darabokat hordani, amik az aktuális trendeknek megfelelnek. Évekig tudják hordani a ruhákat. Leginkább ez a statement kollekcióra igaz, a szezonális kollekciók pedig kiegészítik ezt. Két erős darabom volt amivel berobbantam, a Barcelona felső és a Cruz.
 
A ZIA nő életstílusa a street style, a zsezsgés és pezsgés, a városi élet. Sportosan elegáns. Alkatra és korban is nagyon tág a vásárlóköröm. Van huszonéves, teltebb lány és negyvenötéves nagyon vékony hölgy, de van ötvenes visszatérő vásárlóm is.
 
Inkább visszatérő vásárlóid vannak?
 
Igen, és azt látom, hogy egy darab ruhát sem hoztak vissza. Aki egyszer vásárolt nálam, az általában benéz máskor is. Van, aki mindig keresi az újat, és van aki csak megvesz valamit amit régebben kinézett. De egyre többen vannak, akik a social média miatt bejönnek. És van saját webshopunk is, ott sokan rendelnek ruhákat, plusz külföldön is van egy fix darabszám, amit rendszeresen eladnak.
 
 
Mennyire tartod a ciklikusságot?
 
Erről nehezen tudok nyilatkozni, mert csak másfél éves a márka, igazából nem is tudom hogy mit csinálok (nevet). Ez egy szerelem projektként indult, és mint egy vízözön, visz előre.
 
Egyre több olyan márka jelenik meg a magyar piacon, akik a közösségi médiára építik a koncepciójukat. Te hogyan használod ezeket a platformokat?
 
Igazából az a fő kommunikációs vonalam, egyelőre. Fontos viszont kiemelni, hogy a márka követői mind organikus követők, nem pedig vásárolt "kamu" profilok (szerk. több mint 6000 követő), ami egy 1,5 éves márka esetében elég nagy szám.

Szeretnék most már nyitni a szerkesztői anyagok felé is. Most benne leszünk három Vanity Fair számban három fotómmal, ill. a szlovén ELLE magazin szerkesztői anyagában is helyet kaptunk a novemberi számban. Egy nemzetközi szépségmárka is mellénk állt, a Syoss-szal volt egy együttműködésünk és mini nagykövetek is lettünk a Mini Coopernek.
 
 
Mit tanácsolnál kezdő tervezőknek? Van, amire nem számítottál?
 
Nekem nagyon fontos, hogy állandó kapcsolatban legyen a vásárlókkal. Szeretek velük a showroomban beszélgetni és kideríteni, hogy ők mit látnak a ruhákon, mi az ami nem olyan jó. Ez a fajta kommunikáció a nagyon fontos, hiszen nekik készítem a ruhákat. 2018-ban több vásáron és divat eseményeken is részt szeretnénk venni, hogy még személyesebbé tegyük a kapcsolatot a ZIA squad-dal.
 
Hány fős csapat dolgozik a ruhákon?
 
Kettő. Az elején mindent én csináltam, most a Zília, aki a modellem is sok fotón, már hivatalosan is a márka része, ő csinálja például a közösségi médiát, és mint munkaasszisztens részt vesz a gyártásban is. Plusz a varró csapat, ők itthon dolgoznak, egy vidéki városban, és kezdetektől velük dolgozom. A styling is az én számlámra írható, mindent én és Zília találunk ki.
 


Csizmazia Anett - a tervező
 
Mi a márka jövője?
 
Szeretnék kijönni egy luxuskollekcióval, aminek alapja egy gyönyörű, printes anyag lesz. Szeretnék még több darabot készíteni, és külföldön is több helyen megjelenni. Már most lehet kapni külföldi showroomokban a ruhákat például Ljubljanában, és jövő évi célom az, hogy minél több külföldi boltba bekerüljek. De nagyon fontos a hazai közönség is, az elsődleges célom az, hogy szeressék, hordják a magyart.
 
Láthatunk majd a következő divathéten?
 
Én nagyon szeretnék többször is jönni. Nekem ez is egy óriási dolog, fel sem fogom, hogy itt lehetek. De az egy megvalósult álom lenne, ha egyszer a kifutóra is kimehetnék. Szeretnék a saját látásmódom alapján megszervezni egy catwalkot, sőt igazából az már a fejemben is van.
 
Hol találunk meg?

Budapesten van egy saját showroomunk a Studio77, itt három másik tervezővel vagyunk együtt. Ezen kívül két koncepció store-ban, a Wonderlab-ban és a One Fashion-ben is találkozhattok a ruhákkal. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Z I A ® (@ziabudapest),